رقابت استیبل‌کوین‌ و ویزا
اخبار ارز دیجیتال

رقابت استیبل‌کوین‌ و ویزا

Stablecoin-and-Visa-competition

شرکت تحقیقاتی Sacra پیش‌بینی می‌کند که استیبل‌کوین‌ها در این سه ماهه از نظر حجم کل تراکنش‌های پرداختی، ویزا را «رد» خواهند کرد، اما رئیس بخش کریپتو ویزا با این موضوع موافق نیست.

مشاهده اخبار بلاکچین در بلاکچین نیوز

استیبل‌کوین قوی تر از ویزا

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Sacra، استیبل‌کوین‌ها ممکن است در نهایت در این سه ماهه از نظر حجم کل تراکنش‌های پرداختی، غول پرداخت ویزا را پشت سر بگذارند.با این حال، رئیس بخش کریپتو ویزا، با این موضوع مخالف است.

یان-اریک آسپلوند، ‌بنیان‌گذار Sacra، در یک پست وبلاگی استدلال کرد که «تناسب فوق‌العاده محصول-بازار استیبل‌کوین‌ها برای جابه‌جایی پول بین‌مرزی» می‌تواند باعث شود حجم کل تراکنش‌های پرداختی آن از ویزا فراتر رود و به بیش از 4 تریلیون دلار برسد.

پیشنهاد مطالعه : پولشویی ۹ میلیارد دلاری BTC-e

مزایای استیبل کوین نسبت به تراکنش ویزا

آسپلون استدلال کرد: «استیبل‌کوین‌ها از نظر راحتی برنده هستند و امکان تکمیل پرداخت‌های بین‌مرزی را در تمام روزهای هفته (به جای فقط روزهای کاری)، سرعت (در عرض چند دقیقه به جای 6 تا 9 ساعت) و هزینه (0.0037 دلار در مقابل 12 دلار) فراهم می‌کنند.»

او افزود: «امروزه، هر بانک بزرگی در حال کار بر روی استفاده از استیبل‌کوین‌ها برای اجرای زیرساخت‌های پرداخت خود در پشت صحنه است.»

کوی شفیلد، رئیس بخش کریپتو ویزا، با این موضوع مخالف است و می‌گوید «سر و صدای زیادی» در مورد داده‌های استیبل‌کوین وجود دارد و تراکنش‌های زنجیره‌ای ناشی از تعامل با ربات‌ها و برنامه‌های خودکار «شباهتی به تسویه حساب به معنای سنتی ندارند».

داشبورد اخیراً راه‌اندازی‌شده ویزا ادعا می‌کند که تا 90 درصد از تراکنش‌های استیبل‌کوین در 30 روز گذشته توسط کاربران واقعی انجام نشده است.

حجم کل تراکنش‌های استیبل‌کوین در آوریل حدود 2.2 تریلیون دلار بوده است. با این حال، کمتر از 10 درصد از این حجم یا 149 میلیارد دلار توسط این شرکت کارت اعتباری واقعی در نظر گرفته شده است و مابقی ناشی از فعالیت ربات‌ها و تراکنش‌های خودکار توسط نهادهایی مانند صرافی‌های متمرکز است.

پیشنهاد مطالعه : نبرد علیه ربات‌ها و هوش مصنوعی


مخالفت ویزا با استیبل کوین ها

شرکت ویزا برای تحلیل داده‌های استیبل‌کوین خود از دو فیلتر استفاده می‌کند: یک فیلتر حجم تک جهته که فقط بزرگترین مقدار استیبل‌کوین انتقال‌یافته در یک تراکنش واحد را در نظر می‌گیرد و یک فیلتر کاربر غیرارگانیک که هدف آن حذف فعالیت ربات‌ها و تراکنش‌های خودکار از سوی نهادهای بزرگ مانند صرافی‌های متمرکز است.

با این حال، شرکت ویزا گزارش می‌دهد که کل حجم تراکنش ماهانه استیبل‌کوین، چه واقعی و چه غیرواقعی، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تقریباً دو برابر شده است که بخش اعظم آن مربوط به تتر USDT و USD کوین USDC از شرکت سیرکل است.

پیشنهاد مطالعه : بمب سختی اتریوم چیست؟

ورود شرکت های بزرگ مالی به استیبل کوین

در همین حال، سایر غول‌های پرداخت نیز وارد این عرصه شده‌اند. پی‌پل در سال ۲۰۲۳ استیبل‌کوین PYUSD خود را راه‌اندازی کرد و استراپ در آوریل اعلام کرد که به بازرگانان استفاده‌کننده از پلتفرم خود اجازه می‌دهد تا استیبل‌کوین‌ها را برای تراکنش‌های آنلاین بپذیرند.

ریپل نیز در آوریل از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار برای رقابت با رهبران بازار خبر داد.

طبق داده‌های کوین‌گکو، ارزش کل بازار استیبل‌کوین در حال حاضر حدود 161 میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه آن 37 میلیارد دلار است.


کامنت ها

ارسال کامنت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *