ورود مسترکارت به حوزه توکن‌سازی برای تسویه های بانکی
اخبار ارز دیجیتال

ورود مسترکارت به حوزه توکن‌سازی برای تسویه های بانکی

MasterCard-entry-tokenization-for-bank-settlements

شرکت مسترکارت، شرکت پردازش و تسویه پرداخت، با مؤسسات بانکی بزرگ ایالات متحده مانند سیتی‌گروپ، ویزا و جی‌پی‌مورگان برای آزمایش استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) برای تسویه‌های بانکی با استفاده از توکن‌سازی (tokenization) همکاری می‌کند.

مشاهده اخبار حوزه بلاکچین در بلاکچین نیوز

مشارکت مسترکارت و غول‌های بزرگ بانکی برای توکن سازی 

هدف از این مشارکت بین غول‌های بانکداری و سیستم پرداخت مسترکارت، ارزیابی فناوری دفتر کل توزیع‌شده‌ای به نام شبکه تسویه تنظیم‌شده (RSN) است. RSN امکان تسویه توکنی‌شده دارایی‌هایی مانند اوراق خزانه، ابزارهای بدهی با پروژه های سرمایه‌گذاری و وجوه بانک‌های تجاری را به صورت جمعی فراهم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه مقاله : استخراج ارزدیجیتال دش (dash)

تسویه توکنیزه شده دارایی‌ها

در حال حاضر، اوراق بهادار مانند بدهی با سرمایه‌گذاری و دارایی‌هایی مانند وجوه بانک‌های تجاری بر روی سیستم‌های مختلفی کار می‌کنند. با استفاده از RSN، فرآیندهای تسویه با تبدیل دارایی‌های مختلف به توکن و تسویه آنها در یک دفتر کل توزیع‌شده، روی یک پلتفرم واحد انجام می‌گیرد.

مرحله فعلی آزمایش، بر اساس یک مرحله آزمایشی ۱۲ هفته‌ای که در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد. این آزمایش پیش‌تر بر روی پرداخت‌های دلاری فرامرزی و داخلی بین بانک‌ها متمرکز بود. آزمایش‌های اثبات مفهوم (PoC) در حال تست برای شبیه‌سازی تسویه‌ها با دلار آمریکا است.

پیشنهاد مطالعه مقاله : کشورهای پذیرنده بیت کوین کدامند؟


افزایش کارایی تراکنش های برون مرزی

مسترکارت در بیانیه‌ای در تاریخ ۸ می گفت که این پروژه بر افزایش کارایی تراکنش برون‌مرزی و کاهش احتمال خطا و تقلب متمرکز است.

راج داموداران، رئیس بخش بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال در مسترکارت، گفت «به کارگیری فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای تسویه‌های دلاری می‌تواند نسل بعدی زیرساخت‌های بازارهای مالی را آغاز کند - جایی که تسویه‌های برنامه‌ریزی‌شده ۲۴/۷ و بدون وقفه هستند».

در سامانه RSN، دو بخش بسیار مهم به مؤسسات بانکی مشارکت‌کننده  در این پروژه اضافه شده است: شبکه‌های سپرده‌ توکنی‌شده بین بانکی - اجماع USDF به عنوان مشارکت‌کننده مستقیم و گروه Tassat به عنوان مشارکت‌کننده در این پروژه وجود خواهدداشت. 

پیشنهاد مطالعه مقاله : چه چیزی پشتوانه ارز دیجیتال است؟

مشارکت غول های بانکداری 

در مجموع ۱۰ غول بانکداری به‌عنوان مشارکت‌کننده اصلی در این پروژه حضور دارند: سیتی، جی‌پی‌مورگان، مسترکارت، سوئیفت، بانک تی‌دی ان‌.ای، بانک آمریکا، USDF، ولز فارگو، ویزا و زیونز بنک‌کورپ.

شش مشارکت‌کننده دیگر پروژه که به شکل تخصصی در این پروژه نظرات خود را را ارائه داده اند عبارتند از : MITRE، BNY Mellon، Broadridge، DTCC، ISDA و گروه Tassat هستند.

نتیجه گیری

دنیای کریپتو و بلاکچین تکنولوژی غیرقابل انکار در دنیای امروزی است و با وجود مخالفت دولت ها همچنان در حال رشد و فراگیر شدن است. مسترکارت با ورد به دنیای کریپتو برای استفاده در تراکنش های برون مرزی میتواند تاثیر بسیار مهم و به سزایی در تسهیل تراکنش های مالی ایجاد کند.


کامنت ها

ارسال کامنت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *